WooCommerce
WooCommerce – recenzja. Czy warto z niego korzystać?
WooCommerce to popularna wtyczka e-commerce, która została zaprojektowana dla użytkowników WordPressa. Obecnie korzysta z niej ponad 30% wszystkich sklepów internetowych. Co sprawia, że jest tak popularna? Cóż, nie da się ukryć, że daje naprawdę duże możliwości, a do tego można korzystać z niej w pewnym zakresie za darmo. Co jeszcze warto o niej wiedzieć?
WooCommerce to narzędzie będące naturalnym wyborem dla tych, którzy prowadzą od dłuższego czasu stronę na WordPressie i nagle dobudowują do niej sklep. Warto jednak rozważyć tę opcję także w przypadku tych sklepów, które będą funkcjonować całkowicie samodzielnie, nawet jeśli na wstępie trzeba będzie się sporo nauczyć. Dlaczego?
Podstawowe funkcje
Poniżej znajdziesz opis najważniejszych funkcji WooCommerce.
Funkcje | Znaczenie |
Zarządzanie produktami | WooCommerce pozwala prosto i intuicyjnie zarządzać produktami. Przykładowo, opcja Produkty z wariantami pozwala utworzyć zestaw różnych wariantów danego produktu, o różnych właściwościach. Przykładowo więc, w ramach jednego produktu możesz utworzyć modele o różnych rozmiarach, kolorach czy też materiałach. Co więcej, możesz stworzyć niemal nieograniczoną ich liczbę. WooCommerce umożliwia również tworzenie całych pakietów produktów, a także cross-selling i upselling.
|
SEO
| WooCommerce zawiera mnóstwo funkcji, które pozwolą Ci lepiej zoptymalizować stronę, np. poprzez stworzenie odpowiednich meta danych. Często jednak potrzebne będą do tego dodatkowe wtyczki, jak np. Yoast SEO czy All in One SEO Pack, które pozwolą Ci m.in. lepiej przygotowywać wpisy na blogu.
|
Analityka | WooCommerce umożliwia tworzenie złożonych raportów i wykresów, które są ważne dla każdego właściciela e-commerce. Dotyczy to zarówno sprzedaży, zamówień, jak i samych kosztów wysyłki. Raporty można zawęzić do określonych, interesujących Cię produktów lub kategorii. Co więcej, istnieje możliwość eksportu danych w uniwersalnym formacie CSV.
|
E-maile transakcyjne | W WooCommerce możesz przygotować własne e-maile transakcyjne, które Twoi klienci będą otrzymywać podczas całego procesu zakupowego, np. po dokonaniu zakupu czy też złożeniu zamówienia. Bez problemu możesz dostosować je do swoich preferencji, potrzeb oraz wymagań.
|
Zarządzanie stanami magazynowymi | Wtyczka WooCommerce pomaga zarządzać zapasami, a więc śledzić ich poziom, zatrzymywać produkty w przypadku anulowania zamówienia czy też ukryć te produkty, których nie ma już w sklepie.
|
Opcje płatności | WooCommerce oferuje pięć wbudowanych opcji płatności, w tym PayPal, Stripe, bezpośredni przelew bankowy oraz płatność przy odbiorze. W razie potrzeby można jednak skorzystać z rozszerzeń i wdrożyć do systemu dodatkowe bramki płatności.
|
WooCommerce umożliwia również ekspansję na rynki zagraniczne, oferując wiele wersji językowych i walut.
Zalety WooCommerce
Oto największe zalety WooCommerce.
Duży wybór motywów
W internecie można znaleźć mnóstwo motywów, które pozwolą Ci odpowiednio spersonalizować sklep i które są kompatybilne z WooCommerce. Tak naprawdę niemal wszystkie, które są przygotowane dla Wordpressa, powinny współgrać z tą wtyczką. Wiele z nich można znaleźć np. na stronie Themeforest. Co więcej, WooCommerce oferuje dodatkowo 18 specjalnych motywów, które również pozwolą Ci stworzyć nowoczesny sklep online.
Możliwość wprowadzania dużych modyfikacji
Oprogramowanie typu Open Source posiada otwarty kod źródłowy – oznacza to, że w razie potrzeby możesz dokonywać w nim wiele potrzebnych zmian. Jest to niemożliwe np. w przypadku konkurencyjnych narzędzi, jak np. Shoplo czy Shoper, które korzystają z oprogramowania w modelu SaaS.
Integracje z innymi wtyczkami i narzędziami
WooCommerce swobodnie można integrować z setkami różnego rodzaju narzędziami, takimi jak np. Facebook, MailChimp, Amazon, Stripe, Sage, Square czy Zapier. W sumie wtyczka obsługuje aż 40 bezpłatnych i ponad 400 płatnych rozszerzeń, a wśród nich generatory faktur i listów przewozowych, systemy bonów upominkowych i kuponów itd. WooCommerce można połączyć również z systemami księgowymi, porównywarkami cen, systemami do wysyłki czy też narzędziami do automatyzacji marketingu. Więcej informacji na temat rozszerzeń znajdziesz na oficjalnej stronie WooCommerce.
Wady WooCommerce
Oto największe wady WooCommerce.
Mało intuicyjna obsługa
WooCommerce będzie, co prawda, prosty w użytkowaniu dla osób, które sprawnie posługują się już Wordpressem, może być jednak trudny dla tych, którzy z niego na co dzień nie korzystają. Problemy mogą wystąpić już na etapie instalacji narzędzia. Dużo łatwiejszy w obsłudze jest np. Shopify.
Ograniczone wsparcie techniczne
W przypadku problemów z omawianą wtyczką, możesz korzystać ze wsparcia technicznego przy pomocy czatu na żywo – niestety, nie uzyskasz pomocy ani przez telefon, ani przez media społecznościowe. Zespół WooCommerce pracuje od poniedziałku do piątku, w godzinach 08:30-17:00 i powinien odpisać Ci w ciągu 24 godzin, za wyjątkiem weekendów. Odpowiedzi jednak najpewniej nie uzyskasz błyskawicznie. Możesz jednak skorzystać również z pomocy ogromnej społeczności, która gromadzi się wokół e-commerce i z którą możesz się kontaktować np. poprzez grupy na Facebooku, blogi czy nawet i fora.
Kwestie związane z bezpieczeństwem
Ze względu na to, że w przypadku pracy z WooCommerce i WordPressem samodzielnie wybierasz hosting, kwestia bezpieczeństwa sklepu w dużym stopniu spoczywa na Twoich barkach. WordPress posiada oczywiście wbudowane funkcje, które zwiększają bezpieczeństwo witryny, ale warto zadbać dodatkowo m.in. o certyfikat SSL. Ważne jest również, aby często aktualizować poszczególne komponenty. Nie jest to skomplikowane, jednak jeśli nie masz pojęcia na ten temat, porozmawiaj z programistą.
Dla kogo przeznaczony jest WooCommerce?
WooCommerce jest przeznaczony dla:
- małych firm,
- średnich firm,
- dużych firm,
- firm, które zamierzają bardzo dynamicznie się rozwijać.
WooCommerce nie jest przeznaczony dla:
- osób, które nie potrafią korzystać z Wordpressa (i nie chcą się tego nauczyć),
- osób, którym zależy na prostej i intuicyjnej obsłudze e-commerce.
WooCommerce – cennik
Podstawowa wersja WooCommerce jest całkowicie darmowa, podobnie jak i samo korzystanie z Wordpressa. Pamiętaj jednak, że wiele rozszerzeń jest płatnych (jednak nie musisz ich instalować), podobnie zresztą jak i sam hosting (za to, niestety, trzeba z reguły płacić – cena zależy od usługodawcy, którego wybierzesz). Jeśli chodzi o hostingodawcę, WooCommerce poleca SiteGround, jednak równie dobrze możesz skorzystać z usług innych firm. Oprócz tego, musisz opłacić domenę. Budując własny sklep internetowy w pewnym momencie staniesz też przed wyborem motywu, czyli swego rodzaju szablonu strony, który również może być albo płatny, albo darmowy.
Podsumowanie
WooCommerce to interesujące rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych firm. Pozwala ono prowadzić sklep z tysiącami rozmaitych produktów, a jego możliwości są pod tym względem niemal nieograniczone. Ważne jest również to, że możesz dokonywać w nim zmian, które są konieczne w momencie, gdy sklep zaczyna dynamicznie się rozwijać. Pamiętaj jednak, że aby wykorzystać potencjał tego narzędzia, będziesz musiał nauczyć się jego obsługi oraz nabyć wiedzę o rozszerzeniach, które pomogą Ci sprzedawać jeszcze efektywniej.
Funkcje WooCommerce
Zbiór najbardziej popularnych funkcjonalności, które znajdziesz w narzędziu WooCommerce. Nie są to wszystkie funkcje narzędzia, a jedynie wybór najciekawszych i najbardziej istotnych.
Funkcjonalność
- Automatyzacja wysyłek e-mail
- Gotowe szablony wiadomości
- Plan darmowy bez opłat
- Personalizacja wiadomości
- E-maile transakcyjne
- Raportowanie w czasie rzeczywistym
Cennik WooCommerce
Zobacz, jakiego budżetu potrzebujesz, by korzystać z tego narzędzia.
Alternatywy dla WooCommerce
Sprawdź inne narzędzia, które realizują podobne cele biznesowe. Być może któreś z nich bardziej Cię zainteresuje.
Shoplo
Zbuduj sklep i zacznij sprzedawać więcej, do tego czat i sprzedaż wielokanałowa
Czytaj recenzjęWooCommerce: Opinie
Podsumowanie opinii
Korzystałem w niektórych projektach. Mam wielu znajomych, którzy korzystają na codzień. Nawet przy bardzo dużych obrotach (ponad 100 tys. zł miesięcznie) wciąż dobrze się sprawdza. Największą zaletą jest jego otwartość i pełna integracja z WordPressem, z którego przecież wszyscy korzystamy.
Oceniam na PLUS
Użytkownik nie wyszczególnił plusów.
Oceniam na MINUS
Użytkownik nie wyszczególnił minusów.