PrestaShop – recenzja. Jakie są jego zalety i wady?

PrestaShop to oprogramowanie umożliwiające założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Cieszy się ono w Polsce dużą popularnością i nic dziwnego – daje ono sporo możliwości. Cenione jest ono m.in. ze względu na dużą liczbę funkcjonalności, które pomagają w sprzedaży.

PrestaShop na tle innych, podobnych narzędzi wyróżnia się przede wszystkim tym, że dostępne jest w modelu Open Source, a nie SaaS – różnice pomiędzy nimi opisujemy w kolejnych podrozdziałach. Jakie opcje posiada PrestaShop? I czy warto się na to oprogramowanie zdecydować? Odpowiadamy.

Podstawowe funkcje

Poniżej opisujemy najważniejsze funkcje narzędzia PrestaShop.

FunkcjeZnaczenie

Personalizacja wyglądu strony

 

PrestaShop udostępnia ponad 3000 szablonów, na bazie których możesz stworzyć swój własny sklep. Bardzo estetycznie się one prezentują, a do tego są responsywne – oznacza to, że dobrze dopasowują się również do urządzeń mobilnych.

 

Fragmenty rozszerzone Google

Fragmenty rozszerzone to, innymi słowy, kody ułatwiające wyszukiwarkom porządkowanie informacji. Dzięki nim klienci mogą zobaczyć poszukiwane przez siebie produkty, a w następnej kolejności – porównać ich ceny. Dodając je do linków swoich produktów, wzmocnisz działania SEO, zwiększysz zasięgi oraz ułatwisz zakupy swoim klientom.

 

CRM

Aby utrzymywać kontakt z klientami, PrestaShop pozwala wysyłać automatyczne wiadomości po dokonaniu przez nich transakcji. Co więcej, jeśli porzucą oni koszyk, dzięki temu systemowi możesz ich również o tym poinformować. CRM umożliwia także ustawienie promocji skierowanych np. do wybranych grup klientów.

 

Marketing

PrestaShop posiada wbudowane funkcje związane z marketingiem. Chodzi tu m.in. o: e-mail marketing, kody rabatowe, specjalne oferty, darmową dostawę, pakowanie prezentów oraz programy partnerskie.

 

Zarządzanie fakturami

W systemie PrestaShop możesz swobodnie zarządzać swoimi fakturami. Przykładowo, pozwala on automatycznie generować je po dokonywaniu zamówień. Sam generator do wystawiania faktów jest bardzo prosty i intuicyjny. W systemie swobodnie możesz też przechowywać różne dokumenty.

 

Rozwój międzynarodowy

PrestaShop posiada wiele funkcji, które ułatwiają ekspansję na rynki zagraniczne. Sklep może być dostępny w wielu wersjach językowych. Co więcej, pozwala on pracować na kilku walutach jednocześnie oraz przeliczać ich kursy w trybie rzeczywistym.

 

SEO

Sklepy w PrestaShop są na wstępie odpowiednio zoptymalizowane – przygotowany jest do tego również sam ich skrypt. Należy jednak pamiętać, aby – chcąc lepiej wpłynąć na SEO – dodać zdjęcia, opisy kategorii oraz meta tagi. Dodatkowo, można sklep zintegrować z różnymi narzędziami analitycznymi, jak np. Google Analytics.

 

Warto powiedzieć również kilka słów na temat różnic między modelem Open Source (w którym dostępny jest PrestaShop) a modelem SaaS (z którego korzysta m,in. Shoplo czy Shoper). 

Oprogramowanie w modelu SaaS przechowywane jest na serwerach dystrybutora, a właściciele sklepu muszą opłacać comiesięczny abonament, aby z niego korzystać – można więc powiedzieć, że dane oprogramowanie jedynie „wynajmują” oni na określony czas. Model SaaS nie pozwala dokonywać zbyt dużych zmian w sklepie, oferuje za to wsparcie techniczne ze strony dostawców.

Oprogramowanie w modelu Open Source jest natomiast zazwyczaj darmowe. Umożliwia ono modyfikowanie kodu źródłowego sklepu, co jest istotne zwłaszcza wtedy, gdy ten intensywnie się rozwija i kiedy trzeba go w nietypowy sposób skonfigurować. Jest to oprogramowanie całkowicie niezależne od dostawcy systemu. Model Open Source ma jednak także i większe wady – gdy pojawią się jakieś luki w sklepie i nie zdążysz zaktualizować strony, mogą ją zaatakować hakerzy. Nie znaczy jednak to, że takie strony są szczególnie łatwe do zhakowania.

Zalety PrestaShop

Oto najważniejsze zalety PrestaShop.

Możliwość zmiany kodu strony

Dużą wady wielu platform sklepowych jest brak możliwości ingerencji w kodzie strony. Tego problemu nie ma w przypadku PrestaShop, dzięki czemu sklep można modyfikować i indywidualnie konfigurować – tak, aby sprostać potrzebom swoich klientów. To bardzo ważne zwłaszcza w przypadku tych sklepów, które zamierzają w przyszłości dynamicznie się rozwijać.

Wsparcie zespołu PrestaShop

Zespół PrestaShop udziela wsparcia technicznego w różnych językach, w tym również w języku polskim. Dzięki temu, w razie potrzeby, możesz zasięgnąć pomocy. Co więcej, wokół PrestaShop zgromadzona jest duża, międzynarodowa społeczność, która na różnego rodzaju forach oraz na samym Facebooku może Ci doradzić.

Liczne integracje

PrestaShop daje możliwość zintegrowania sklepu z wieloma narzędziami, m.in. z różnymi systemami płatności (PayPal, DotPay, PayU i Przelewy24), porównywarkami cen (Ceneo, Nokaut, Okazje) czy też narzędziami analitycznymi (Google Analytics). 

Wady PrestaShop

Oto największe wady PrestaShop.

Drogie szablony

Niektóre, udostępniane przez PrestaShop szablony, są dosyć drogie. Najdroższy z nich kosztuje 530 dolarów. Poszczególne motywy mają też różną jakość – nie zawsze są dopracowane w każdym calu. Bezpłatny jest, tak naprawdę, tylko jeden domyślny motyw.

Wolne działanie

Jeśli sklepy nie są poprawnie zoptymalizowane, mogą w pewnym momencie wolno zacząć działać. To z kolei może w negatywny sposób przełożyć się na konwersję. Wystarczy jednak zadbać o odpowiednią optymalizację, aby sklep zaczął działać szybko.

Problemy z konfiguracją narzędzi

Powiedzmy sobie wprost – PrestaShop nie jest najłatwiejszym oprogramowaniem. Konfiguracja niektórych narzędzi może być problematyczna, a niektóre moduły ze sobą kolidują. Jeżeli nie masz wiedzy na ten temat, w pewnym momencie może być potrzebna pomoc web developera. Warto zaznaczyć, że niełatwe jest również samo zakładanie sklepu – trzeba ja pobrać ze strony, stworzyć bazę danych, przesłać oprogramowanie na serwer, a następnie je zainstalować.

Dla kogo przeznaczony jest PrestaShop?

PrestaShop przeznaczony jest dla:

  • małych, rozwijających się firm, które mają doświadczenie w kodowaniu witryn internetowych.
  • średnich i dużych firm, które mogą zawsze skorzystać z pomocy informatyka,
  • firm, które w przyszłości chcą dynamicznie się rozwijać.

PrestaShop nie jest przeznaczony dla:

  • sklepów, w których obowiązują dynamiczne ceny, wyliczane na podstawie wielu czynników,
  • sklepów, które chcą swobodnie personalizować produkty.

PrestaShop – cennik

Prestoshop to platforma, która jest w pełni darmowa. Ze względu na to, nie ma dostępnej wersji próbnej. Tak jak już wyżej powiedzieliśmy, musisz zapłacić jedynie za domenę i hosting oraz, ewentualnie, za różne moduły. Warto przy okazji zaznaczyć, że niektóre mogą być drogie.

Jedyne koszty, które ponosisz w takim przypadku, to koszty hostingu oraz domeny. Prawdopodobnie będziesz też chciał dokupić różne moduły, aby zintegrować poszczególne narzędzia z witryną. 

Podsumowanie

PrestaShop to oprogramowanie, które zdecydowanie warto przetestować. To świetna opcja szczególnie dla osób znających HTML, CSS i PHP bądź też dla firm, w których zatrudnieni są programiści. Ważne jest to, że sklep daje mnóstwo możliwości konfiguracji, dzięki czemu możesz go idealnie dopasować do potrzeb swojego biznesu. Warto jednak wiedzieć, jak należy to robić.

Funkcje PrestaShop

Zbiór najbardziej popularnych funkcjonalności, które znajdziesz w narzędziu PrestaShop. Nie są to wszystkie funkcje narzędzia, a jedynie wybór najciekawszych i najbardziej istotnych.

Funkcjonalność
  • Automatyzacja wysyłek e-mail
  • Gotowe szablony wiadomości
  • Plan darmowy bez opłat
  • Personalizacja wiadomości
  • E-maile transakcyjne
  • Raportowanie w czasie rzeczywistym

Cennik PrestaShop

Zobacz, jakiego budżetu potrzebujesz, by korzystać z tego narzędzia.


Alternatywy dla PrestaShop

Sprawdź inne narzędzia, które realizują podobne cele biznesowe. Być może któreś z nich bardziej Cię zainteresuje.

PrestaShop: Opinie

5 Ocena Ilość dodanych opinii: 1
5 gwiazdek
4 gwiazdki
3 gwiazdki
2 gwiazdki
1 gwiazdka
Marcin Wesel avatar
Marcin Wesel – 2021-01-05 20:08:34

Podsumowanie opinii

PrestaShop jest naprawdę fajnym narzędziem, które możesz zainstalować za darmo. Jednak z każdą przydatną, dodatkową funkcjonalnością, musisz wydać kilkaset złotych na dodatkowy moduł. Tak, z darmowego narzędzia, dostajemy system za kilka tysięcy złotych.

Oceniam na PLUS

Użytkownik nie wyszczególnił plusów.

Oceniam na MINUS

Użytkownik nie wyszczególnił minusów.


Dodaj opinię o PrestaShop