Mautic
Marketing → marketing automation
- darmowe narzędzie typu marketing automation
- prosta, intuicyjna instalacja oraz łatwość obsługi
- łączenie się z innymi aplikacjami
- możliwość integracji z różnymi narzędziami, w tym systemami CRM i social mediami
- posiada API
- możliwość instalowania na swoim serwerze
Opis
Mautic jest jednym z liderów wśród narzędzi typu marketing automation, który wyróżnia przede wszystkim ogólnodostępność i nielimitowane połączenia z innymi aplikacjami. Kolejnym ważnym elementem systemu jest otwarty kod – jest to pierwsza platforma do automatyzacji marketingu, którą można pod każdym względem dostosować do potrzeb każdej firmy. System wyróżnia pełna stabilność, a niezliczona ilość dostępnych funkcjonalności sprawia, że znacznie przewyższa inne komercyjne systemy, takie jak m.in. Hubspot, Salesforce Pardot, czy też Marketo.
Mautic to system idealny dla każdego przedsiębiorstwa – bez względu na to, czy jest to mała, dopiero raczkująca firma, czy też prężnie działająca korporacja, która potrzebuje kompleksowego rozwiązania do przeprowadzania kampanii marketingowych, wysyłki mailingów, czy też integracji z różnymi narzędziami i stronami internetowymi.
Warto w kilku słowach wspomnieć o powstaniu opensource’owego systemu Mautic. Został on stworzony w 2014 roku przez zespół nadzorowany przez Davida Hurley’a, czyli jednego z największych orędowników samej idei open source. To on uruchomił sam projekt, a następnie zaangażował osoby z całego świata, by dołączyły do niego i stały się częścią z prężnie rozwijającego się narzędzia. W 2019 roku firmę przejęło bostońskie przedsiębiorstwo Acquia, co stało się okazją do wzmocnienia sił i dostarczenia obu firmom dodatkowych korzyści.
Obecnie Mautic posiada ponad 250 000 aktywnych użytkowników z 188 krajów z całego świata. Jest to system webowy, obsługiwany przez przeglądarkę internetową, który można zainstalować dowolnie – na własnym serwerze lub korzystając z hostingu producenta. Pamiętajmy, że jest to system darmowy, dzięki czemu możemy go użytkować bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Szczegóły
Cena: darmowy program typu open source Debiut: 2014 Język programu: polski, angielski | Szkolenie z obsługi: forum, poradniki, przypadki użycia Wsparcie klienta: e-mail, telefon Posiada API: tak |
Mautic: najważniejsze funkcjonalności
Mautic jest systemem mocno rozbudowanym, w związku z czym nie sposób w jednym artykule opisać każdą z dostępnych w nim funkcjonalności. Warto wspomnieć tu również o przyjemnym i intuicyjnym interfejsie, z którego obsługą radzi sobie każdy, nawet najmniej doświadczony użytkownik. W związku z tym poleca się go przede wszystkim małym firmom, które dopiero rozpoczynają przygodę z działaniami MA.
E-mail marketing
W Mautic znajdziemy mocno rozbudowany moduł do masowej wysyłki wiadomości mailowych do naszych odbiorców, który umożliwia m.in. budowanie list odbiorców na podstawie wybranych przez nas kryteriów, a także ustawianie bardziej skomplikowanych autoresponderów.
Najważniejsze funkcje:
- wysyłka wiadomości masowych, transakcyjnych oraz indywidualnych;
- personalizacja wiadomości mailowych;
- dynamiczna zawartość wiadomości;
- testy A/B/X
- tłumaczenie wiadomości i wysyłka w wybranych wersjach językowych;
- wybór wersji tekstowej lub HTML;
- serwer SMTP;
- centrum preferencji odbiorców;
- dostępne statystyki związane z kliknięciami i otwarciem wiadomości;
- wysyłka wiadomości z załącznikiem, w określonych godzinach, z uwzględnieniem stref czasowych.
Zautomatyzowane kampanie marketingowe
W Mautic możemy w prosty sposób zaprogramować nawet najbardziej skomplikowane kampanie marketingowe, korzystając przy tym z wygodnego edytora drag&drop. Wybierać możemy elementy z czterech dostępnych grup: źródeł kontaktu, akcji, decyzji oraz warunków.
Najważniejsze funkcje:
- data uruchomienia i zakończenia kampanii;
- kampanie rekurencyjne i powtarzalne;
- akcje, warunki i pola kontaktowe dostępne w trakcie działania kampanii;
- możliwość śledzenia statusów realizacji, akcji oraz warunków kampanii.
System CRM
Pamiętajmy, że jednym z najważniejszych atutów Mautic jest zaawansowany system CRM, który umożliwia zarządzanie kontaktami oraz relacjami. W każdej chwili mamy wgląd w kartę danego klienta i kontrahenta, widzimy pełną historię działań użytkownika i cały czas zbieramy dane na temat jego zachowań oraz preferencji. Informacje o kontaktach mogą być przesyłane pomiędzy poszczególnymi działami, by móc na ich podstawie opracowywać konkretne plany działań. System zbiera informacje o klientach przesyłane w sposób manualny oraz automatyczny (np. poprzez wypełnienie formularza).
Najważniejsze funkcje:
- możliwość edycji pól kontaktowych;
- scoring;
- podgląd aktywnych segmentów i kampanii dla użytkownika;
- informacje o lokalizacji użytkownika na podstawie IP;
- eksport zbieranych danych i łączenie kontaktów w jeden;
- porządkowanie i przypisywanie kontaktów różnym właścicielom.
Dynamiczne treści
W Mautic możemy korzystać z dynamicznych modułów i elementów systemu, które umieszczane są na stronie www, by móc w ten sposób dostosowywać ofertę do danego użytkownika. Co ciekawe, opcja dynamicznych treści może być uproszczona do komunikatów pop-up, które pojawiają się określonej grupie odbiorców.
Najważniejsze funkcje:
- automatyczne wersje językowe;
- tagowanie linków dla Google Analytics;
- dynamiczne treści na landing page, stronie www, w wiadomościach mailowych.
Raportowanie
Niezwykle istotną częścią systemu Mautic jest moduł związany z monitorowaniem skuteczności poszczególnych działań marketingowych. Możemy tu porównać m.in. efektywność LP oraz dokonywać korekt w ramach danych kampanii. Do dyspozycji mamy intuicyjny panel roboczy z edytorem drag&drop, za pomocą którego możemy przygotować własne wykresy oraz mapy.
Mautic: integracje
W Mautic otrzymujemy ponad 40 gotowych integratorów, dzięki którym w szybki i wygodny sposób połączymy aplikacje z wybranymi kanałami marketingowymi, systemami oraz usługami. Wśród najważniejszych integracji znajdziemy:
- systemy CRM (SugarCRM/SuiteCRM, MS Dynamics, Salesforce);
- social media (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter);
- CMS (WordPress, Drupal, Joomla).
Podsumowanie
Mautic to dynamicznie rozwijająca się platforma typu open source, przeznaczona do zaawansowanych działań związanych z marketing automation. Jest to bezpłatne narzędzie, który oferuje nieograniczoną ilość funkcjonalności (począwszy od zarządzania kampaniami marketingowymi, mailingi, aż po gromadzenie danych o użytkownikach i raportowanie wyników), a także umożliwia całkowicie indywidualne dopasowanie do potrzeb każdej firmy.
Najważniejsze zalety Mautic:
+ charakter open source
+ intuicyjna obsługa
+ darmowe użytkowanie
+ możliwość instalacji na własnym serwerze lub hostingu producenta
+ ponad 40 gotowych integracji
Najważniejsze wady:
- ogrom funkcjonalności może okazać się nieco przytłaczający dla początkującego użytkownika
Funkcje Mautic
Zbiór najbardziej popularnych funkcjonalności, które znajdziesz w narzędziu Mautic. Nie są to wszystkie funkcje narzędzia, a jedynie wybór najciekawszych i najbardziej istotnych.
Funkcjonalność
- Testy A/B
- Segmentacja subskrybentów
- Kreator landing pages
- Automatyzacja wysyłek e-mail
- Automatyczna ponowna wysyłka do nieotwartych
- Formularze zapisu i pop-up
- Gotowe szablony wiadomości
- Plan darmowy bez opłat
- Personalizacja wiadomości
- Geolokalizacja
- Raportowanie w czasie rzeczywistym
- Import / eksport odbiorców
Cennik Mautic
Zobacz, jakiego budżetu potrzebujesz, by korzystać z tego narzędzia.
Alternatywy dla Mautic
Sprawdź inne narzędzia, które realizują podobne cele biznesowe. Być może któreś z nich bardziej Cię zainteresuje.
Freshmail
Skuteczny mailing i newslettery. Email marketing, SMS i webinary od FreshMail
Czytaj recenzjęSALESmanago
Najbogatsza w natywne funkcjonalności platforma na świecie. Nieograniczone użycie funkcji w jednej cenie.
Czytaj recenzjęMautic: Opinie
Podsumowanie opinii
System jak najbardziej godny polecenia. Szczególnie, jeśli możesz go sobie zainstalować InstallaTronem lub innym narzędziem do instalowania aplikacji Open Source. Samodzielna instalacja też jest do zrobienia, ale wymaga już wiedzy technicznej. Do tego trzeba trochę czasu poświęcić na wdrożenie się w obsługę, ale później obsługa systemu to pestka. No i nie wymaga opłat abonamentowych, co bardzo pozytywnie wpływa na ocenę.
Oceniam na PLUS
Użytkownik nie wyszczególnił plusów.
Oceniam na MINUS
Użytkownik nie wyszczególnił minusów.